Handlevogn 0

 Battery / Ringnes

Innsikt / Strategiutvikling / Markedskonsept

Snowboard.jpg
 

Utfordringen

Battery kontaktet oss i 2016 med en ønske om å tiltrekke seg en ny målgruppe. Etter god respons på et par annonsefilmer rettet mot en mer voksen målgruppe og opplevd god respons, håpet man på at tiden var inne for å oppnå vekst gjennom nye målgrupper, men det ville kreve et kvantesprang rent posisjoneringsmessig.

Men båndet mellom merkevaren og den ønskede målgruppen var svakt - til tider negativt. Kategorien hadde aldri kommunisert til denne gruppen før og det eksisterte ikke noe forhold som Battery kunne bygge videre på. Behovssituasjonen til den nye målgruppen var heller ikke tydelig nok formulert til å gi tillit til en reposisjonering - den måtte bli sylskarp! Og her kommer vi inn i bildet. Treffsikker posisjon starter alltid med dypere innsikt.

 

Løsningen vår

  1. Kartlegging av merkeassosiasjoner

  2. Dybdeintervjuer

  3. Måling av drivere i kategorien

  4. Means-end value prosess

  5. Ny merkeplattform

  6. Nytt verdiforslag og posisjon

  7. Markedskonsept

 
Vi ser at det ligger et større potensial i å få de som drikker energidrikk sjeldnere til å se at dette er relevant for dem. For å fortsette å vokse så må vi treffe de litt eldre og vi må treffe bredere.
— Aleksander Hetland, 
merkevaresjef Ringnes 2016
 

Hvordan gjøre innsikt på en målgruppe med svak relasjon til kategorien? Jo, vi lette etter dem som faktisk var brukere av energidrikk - til tross for at merkevarene ikke kommuniserer til dem.

Kan vi dekode hva de får løst gjennom energidrikk og skape innsikt av det, kan vi bruke den som underlag for å se om andre har samme behov de ønsker løst - men som ikke løser det med energidrikk i dag. Og ikke minst - er det mange nok i av dem til å skape vekst for merkevaren?

Og vi fant! Vi fant et uløst behov, som vi har gjort om til en posisjoneringsstrategi, merkeplattform og beskrivelse av målgruppen. Ringnes tok dette med til reklamebyrået som blant annet laget en film som fanger essensen av den nye målgruppen og dens behov.

Battery etno.png
 
 

Ingen suksess uten reelle resultater, og her er det som skjedde i 2017