Posisjonering

Å posisjonere seg handler om å skille seg ut i mengden, og henger tett sammen med din merkevarestrategi. Vi hjelper deg med å definere hva som gir kundene grunn til å velge nettopp deg!

 
Foto: Geir A. Carlsson

Foto: Geir A. Carlsson

Hvorfor ha en posisjoneringsstrategi?

Posisjonering er å skape en bestemt oppfatning i folks bevissthet. I praksis handler det om å konkretisere hvilke assosiasjoner som skal knyttes til merket eller produktet ditt, og hvilke fordelaktige forventninger de skal skape.

I en tid der konkurransen alltid er stor og bransjer endrer seg mer enn noen sinne, blir merkevarebygging og posisjonering stadig viktigere. Normalt har de fleste problem med å huske flere enn 5-6 merker innenfor en produktgruppe, og det er derfor viktig å være et av de merkene som potensielle kunder husker. Hvis alle konkurrerer om å være den rimeligste leverandøren, kan det kanskje være lurt å posisjonere seg på noe annet, som for eksempel det beste sortimentet eller den beste kundeopplevelsen. Dette vil gjøre til at du skiller deg ut fra konkurrentene på en tydelig måte som er enkelt for kundene å huske i ettertid.

Snowboard.jpeg

Fremme merkets egenskaper

Fundamentet for posisjonering er at merkevarer, produkter og tjenester eksisterer primært for å løse viktige behov som kunden har. Kundebehov kan være alt fra funksjonelle (som behovet for å bestille en flybillett) til emosjonelle eller sosiale (som ønsket om tilhørighet). Å jobbe med posisjonering handler om å forstå hvilke behov kunden har som merkevaren kan løse, og å utvikle strategier for å imøtekomme disse behovene på en bedre måte enn andre gjør. Målet er å tydeligjøre merkevaren i forbrukerens hukommelse slik at den blir lettere å velge i en skog av alternativer når behovssituasjonen oppstår.

Det finnes mange ulike modeller og rammeverk for arbeid med posisjonering, og dette kan være forvirrende. I Brandity begynner vi som oftest prosessen med å få solid innsikt i tre ting:

  1. Hva er viktig for kunden i kategorien?

  2. Hvordan oppfattes merkevaren?

  3. Hvordan oppfattes konkurrentene?

Sammen skaper disse tre innsiktene et grunnlag for å forstå hvilke distinkte egenskaper merkevaren har som skiller den ut i sin kategori. Dette forholdet oppsummerer vi i et verdiforslag som fungerer som et strategisk anker for merkevaren og gir føringer for forventningene den må innfri på fremover.

 
 
 

Har din bedrift utfordringer med å definere, spisse eller implementere en posisjoneringsstrategi? Vi hjelper deg.

Brandity bistår med utvikling av strategi for posisjonering og omdømmebygging av din virksomhet, merkevare, produkt eller tjeneste. La oss ta en uforpliktende prat.

 

Les også:

Hvordan vi laget ny posisjoneringsstrategi for Battery , Isbjørn Is