Personlig branding - en enkel og nyttig plan
Feature 1
"Hver gang jeg byttet stilling, eller ble tvunget til å finne meg ny jobb på grunn av faktorer utenfor min kontroll, tenkte jeg naturlig, 'Jeg må bevise hvem jeg er og hva jeg kan gjøre, på nytt!'"
Når de fleste av oss tenker på "personlige merkevarer", vandrer tankene våre til sosiale medier-influensere som lager mat, er fitness-eksperter, AI-eksperter eller work/life-balance eksperter. Disse personene er kjent for sin ekspertise. De følger med på trendene. De stoles på av sine følgere. Vel, hva om du hadde den samme typen innflytelse på jobben? Hva om folk i ditt felt søkte deg ut for råd og inspirasjon? Tenk på hva det kunne gjøre for karrieren din.
Her har man umiddelbart bare lyst å si “selvfølgelige!”, men så gjør vi det likevel ikke.
Ideen om at ansatte bør bygge sine egne personlige merkevarer har blitt populær de siste årene — og med god grunn. For meg betyr dette å være oppdatert i din bransje, noe som gjør deg mer motstandsdyktig og tilpasningsdyktig. Det betyr å bli anerkjent for ditt unike selv og dine ferdigheter, og å øke din synlighet, å tilgang til muligheter og vekst. En positiv personlig merkevare er gunstig for både deg og din arbeidsgiver eller din bedrift.
NOEN GRUNNEr TIL AT VI IKKE BYGGER PERSONLIG MERKEVARE
“Jeg har ikke tid!”
“Det er vanskelig!”
“Jeg er oppslukt i jobben jeg allerede har”
“Jeg er så ung at jeg ikke har mye å bygge den merkevare på.”