Faktabasert beslutning er utrolig befriende
Er det liv laga?
Mange gode forretningsidéer blir aldri brilliante før man har kartlagt markedspotensialet. Dette har vi hjulpet et bedriftsnettverk i Varanger-regionen (øst-Finnmark) med som ønsker økt samarbeid, økt lønnsomhet for lokale bedrifter, samt bedre samfunnsøkonomi for innkjøpere av bygg- og anleggstjenester i regionen.
DAVID MOT GOLIATH
Det er ikke unikt for Varnager-området, å ønske å skape styrket lokalt næringsliv. Mange kjenner på presset fra store aktører fra nasjonalt og internasjonalt som vinner konkurransen om store prosjekt der de ikke har noen tilknytning. I dette caset er målet er å styrke de lokale entreprenørene, malerne, elektrikerne, byggmestrene og rørleggerne i kampen mot store nasjonale og globale totalentreprenører som også vil ha statlige byggeprosjekt i områder der det er altfor for få private byggeprosjekt å leve av til å sikre lokale arbeidsplasser.
HVOR STORT ER MARKEDET I KRONER OG ØRER
Vi har kartlagt forventet investeringsbudsjett og byggeaktivitet i regionen blant fylkeskommunen, statsbygg og forsvarsbygg, samt hvilke bygge- og vedlikeholdsoppdrag de ønsker utført i de neste fem årene. Men et så spesifikt grunnlag kan bedriftsnettverket både vite hva som vil bli etterspurt og i hvor stor grad, i kroner og ører. Ergo er det lett å si om dette er liv laga å gå videre med, og om Innovation Norway vil støtte dem ytterligere.
HVILKE OPPSIDE LIGGER I ET MARKED
Er dere på jakt etter kartlegging av markedspotensial eller en konsekvensanalyse er Roar Teige rette mann for oppgaven hos oss. Ta gjerne kontakt hvis dere har noen spørsmål.