Visjon? Verdiforslag? Hva er forskjellen?

 

Mange forveksler visjon med verdiforslag. Den viktigste forskjellen er at verdiforslaget tar kundens perspektiv i stedet for selskapets.

V:V.png

En visjon definerer et fremtidsbilde - en forestilling om hvordan verden kan bli hvis organisasjonen lykkes. Visjonen fungerer som et fyrtårn: den viser retning og peker på et hårete mål man håper å realisere over tid.

Verdiforslaget oppsummerer derimot grunnen til at en kunde vil velge et produkt, en tjeneste, eller en merkevare fremfor et konkurrerende alternativ. Det svarer på spørsmålet ‘Hva løser vi for hvem?’ Verdiforslaget fokuserer med andre ord på verdien man lover å levere til kunden fremfor organisasjonens ønskede utfall.

Trenger man begge deler? Det avhenger av hvor samstemt man er i organisasjonen rundt hva strategien er og hvordan den skal realiseres. Til syvende sist, er alle disse begrepene (visjon, verdiforslag, misjon, rolle, attributter, verdier, tone of voice, osv.) kun verktøy for å sikre at alle i bedriften ror i samme retning. Man trenger ikke noen av dem hvis alle har en enhetlig oppfatning av hva de er - noe som imidlertid veldig sjeldent er tilfellet.

GettyImages-1158395696.jpg

Lyst å lese mer om: verdiforslag?

Eller om hvordan vi laget nytt verdiforslag for Isbjørn is?