Blir munnbind den nye håndvesken?

Hva står øverst på handleliste før ferien, om man reiser til utlandet -  det er hvilket munnbind du skal ha!

Både i Italia, Spania, Storbritannia og andre steder er det nå påkrevd å gå med munnbind i det offentlige rom og særlig i butikker. Flyselskapene har innført munnbind-plikt for alle passasjerer over 6 år på sine flygninger - og man må besørge det selv. 

De færreste av oss har hatt et munnbind hjemme før pandemien brøt ut. For nordmenn er det fortsatt tilfellet, mens i andre land er det allerede blitt et essensielt tilbehør. Etsy har for eksempel solgt 12 millioner masker til en verdi av 1,3 mrd kroner siden pandemiens utbrudd.

De store merkene som Gucci, Louis Vuitton, Off-White, Fendi, til og med Kim Kardashians undertøy-brand Skims, har ventelister på masker. NBA-lagene og Disney ler allerede hele veien til banken. Kommersielt sett er dette superspennende, for som med strømper og undertøy - så kan man ikke bare ha én. 

Munnbind kan også være en kommunikasjonskanal, eller et uttrykk for selskapets verdier. Sosial ansvarlighet à la Tom’s Shoes-versjoen «kjøpe én, og vi donerer én til helsepersonell» eller allerede i bruk. Noen designere lager masker som matcher signaturplaggene deres. Se for deg T-Michaels kimonoer med matchende maske. Nice.

Kjøpte du GG-belte på ferie i fjor, som veldig mange andre gjorde, (Gucci har doblet sin verdi fra 147 til 280 mrd dollar på ett år) er det kanskje sommeren for å bli like kul som Billie Eilish var på årets Grammy Awards, dog med minimal smitteverneffekt! Det skal nevnes at the Grammys var før pandemien brøt ut. Noen er selve definisjonen på trend.

Billie Eilish. Foto: Valerie Macon/AFP/Getty Images

Billie Eilish. Foto: Valerie Macon/AFP/Getty Images