Hva synes lærere om læringsressurser om 22.07

 

Det er 10 år siden terrorangrepet på Utøya og Regjeringskvartalet.

Selv om dette er vår nære historie er det lite snakket om med fare for å gi terroristen oppmerksomhet han selv ønsker, men ingen vil gi ham. Men en tiet historie lærer vi ingenting av. Terrorisme, ekstremisme og hat kan kun kveles med kunnskap om demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter. Derfor er 22.07 blitt pensum for dem som var små barn i 2011.

Etter bombing av Regjeringskvartalet. Foto: Fartein Rudjord.

Etter bombing av Regjeringskvartalet. Foto: Fartein Rudjord.

 

Det er slett ikke enkelt for lærere å undervise i kontroversielle tema heller. Hva er greit å vise? Hva skremmer en 4. klassing? Hvordan skal man snakke om Anders Behring Breivik? 

 

RESSURSBANK FOR LÆRERE

The European Wergeland Centre og NTNU har på oppdrag fra Utdanningsdepartementet utviklet et helhetlig nasjonalt læringstilbud tilknyttet Utøya og Regjeringskvartalet til bruk i undervisning i grunnskolen. Dette er en ressursbank for lærere på 1.-10. trinn om terrorangrepene 22. juli 2011.

Ressursene består av et stort bibliotek av fakta, filmer, bilder, som i du ser i denne artikkelen, oppgaver, lærerkurs, samt Demokrativerksted på Utøya, som støtter kompetanse- og læringsmålene i grunnskolen om tverrfaglig tema demokrati og medborgerskap.

Etter eksplosjonen i Regjeringskvartalet. Foto: Paal Audestad

Etter eksplosjonen i Regjeringskvartalet. Foto: Paal Audestad

EVALUERING

Men hva synes lærerne om disse ressursene? Bruker de dem, er de gode nok, kan de bli bedre? Brandity fikk det spennende oppdraget å gjennomføre en evaluering av ressursene. Sammen med lærere har vi kartlagt dem slik at EWC kan gi en tilbakemelding og anbefaling til Utdanningsdepartementet for prosjektets videre arbeid og fremtid. Dette har vært et spesielt meningsfullt prosjekt for oss og responsen fra lærerne var meget positiv.


Ambulanser ved Utøya for å hente skadde ungdommer. Foto: Adrian Øhm-Johansen.

Ambulanser ved Utøya for å hente skadde ungdommer. Foto: Adrian Øhm-Johansen.

 
Ina StølenKommentar