Masterplan for Det Nye Akvariet i Bergen

 
Tverrfaglig bidrag fra konsulentene Truls Petter Bergh og Sandra Næss, reiselivsaktører Rønnaug Nymark, arkitekt Jonas Søbstad, biolog og forsker Karin Pittman, og fasilitator Andy Scisco fra Brandity. Foto: Dråpe Media

Tverrfaglig bidrag fra konsulentene Truls Petter Bergh og Sandra Næss, reiselivsaktører Rønnaug Nymark, arkitekt Jonas Søbstad, biolog og forsker Karin Pittman, og fasilitator Andy Scisco fra Brandity. Foto: Dråpe Media

Hvordan kan Det Nye Akvariet i Bergen være en del av klimakampen?

Behovet for å bedre å ta vare på vår naturlige verden er tydeligere enn noen gang før. I sentrum av denne utfordringen har havet svarene på mange av våre mest komplekse dilemmaer, fra stigende temperaturer, til økende behov for mat, energi og transport, og bedre medisiner.

Andy Scisco har fasillitert arbeidet med masterplanen. Foto: Dråpe Media

Andy Scisco har fasillitert arbeidet med masterplanen. Foto: Dråpe Media

Arbeidet med å låse opp havets potensiale begynner med å inspirere kjærlighet og lidenskap for det marine universet. Dette er formålet med Det Nye Akvariet i Bergen og fundamentet i Masterplanen vi har utviklet for dem.

Helt konkret har vi utforsket og bearbeidet hvordan Akvariet kan ta en helt ny rolle og globalt ansvar for Norge som havnasjon. Strategien bæres av tre sentrale satsninger:

  1. Aktivere nysgjerrighet og fascinasjon for havet blant allmennheten.

  2. Stimulere studenter, lærere og akademiker til å samarbeide om havforskning.

  3. Være en katalysator for bærekraftig innovasjon i havnæringene.

Dyktige hoder har bidratt til prosessen, her ved Anders Waage Nilsen og Preben Carlsen. Ryggene er Robin Dale Oen og Tordur Bryngeirsson. (Foto: Dråpe Media)

Dyktige hoder har bidratt til prosessen, her ved Anders Waage Nilsen og Preben Carlsen. Ryggene er Robin Dale Oen og Tordur Bryngeirsson. (Foto: Dråpe Media)

Gjennom formidling, crowd science, og aktiv læring vil det Nye Akvariet redefinere hva et moderne akvarium er. Mer enn et sted for se, skal bli til et sted for å gjøre. Det skal være et sted for deltagelse fremfor en utstilling. Det skal være et forum for utveksling og kollektiv innovasjon, som samler utdanning, vitenskap, industri og kultur. Utover å være en destinasjon skal det bli et utgangspunkt for virkelige opplevelser i sjøen og i verden.

Det Nye Akvariets påvirkning er derfor umiddelbar og uendelig. Det vil gi arbeidsplasser og fornyet interesse for Bergen som by. Med FNs tiår for havvitenskap vil det også støtte Norges rolle og deltakelse i det globale havsamfunnet. Det viktigste er imidlertid at Det Nye Akvariet vil skape respekt og nysgjerrighet for havet hos fremtidige generasjoner, og stimulere vår evne til å gjenoppfinne hvordan vi sameksisterer med denne enorme delen av planeten vi bor.

Tverrfaglige team har jobbet i sprintformat. Foto: Dråpe Media

Tverrfaglige team har jobbet i sprintformat. Foto: Dråpe Media

Men hva er en masterplan?

En masterplan er et dynamisk og langsiktig, strategisk planleggingsdokument som ofte brukes i byutviklingsprosesser. Hensikten er å gi en oversikt over nøkkelkomponentene i et prosjekt og gi veiledning til dets formelle planlegging. Masterplanen spiller også en viktig rolle for å sikre finansiering og langsiktig involvering av sentrale interessenter.

Vi har utviklet en masterplan som bygger på visjonen som ble fremmet i Det Nye Akvariets strategiske rammeverk. En stor del av arbeidet i denne prosessen har handlet om å definere Akvariets sentrale målgrupper og forstå hva Akvariet må levere for å engasjere publikum med suksess. Til dette formål har vi gjennomført alt fra fokusgrupper med barnefamilier og ungdommer, intervjuer med ansatte og ledere fra akademia og skole, samt reiselivseksperter og eksperter fra marine næringer i regionen. Deretter har vi jobbet kreativt i tverrfaglige ressursgrupper (pedagoger, designere, arkitekter, forskere, forretningsutviklere, og mer) med å utvikle opplevelseskonsepter som skal bære strategien.

Prosjektet har involvert over 75 personer i over seks måneder.

Administrerende Direktør ved Akvariet, Aslak Sverdrup, har vært aktiv deltakende i hele prosessen. (Foto: Dråpe Media.)

Administrerende Direktør ved Akvariet, Aslak Sverdrup, har vært aktiv deltakende i hele prosessen. (Foto: Dråpe Media.)

Hundrevis av skisser, tanker, og ideer har blitt laget, og stemt inn og ut. (Foto: Dråpe Media)

Hundrevis av skisser, tanker, og ideer har blitt laget, og stemt inn og ut. (Foto: Dråpe Media)

Masterplanen skaper en struktur for å forstå akvariets grunnlag for eksistens og mål. Det forklarer hvorfor et nytt akvarium er nødvendig, beskriver det strategiske grunnlaget for ideen, og utforsker hvem de viktigste målgrupperne vil være og hva de bryr seg om. Masteplanen fungerer som en retningslinje for inspirerende arkitektur og innholdsutvikling, og ikke minst forankrer Det Nye Akvariet i en brukersentrisk perspektiv. Det er et levende dokument som vil fortsette å utvikle seg gjennom hele utviklingsprosessen.

Vi ser frem til at Masterplan går videre til arkitekter, byutviklere og politikere slik at Det Nye Akvariet får sin rettmessige plass i byen og i samfunnet. På denne måten kan et menneskeskapt sted bidra til at havet kan få sin rettmessige plass i hjertet og handlingene til oss som bor på den blå planeten.

Kjerneteamet gjennom hele løpet her ved Stina Clarsen, Andy Scisco, Ina Stølen, Tom-Asle Flatholm og Camilla Løken (ikke i bildet). (Foto: Dråpe Media)

Kjerneteamet gjennom hele løpet her ved Stina Clarsen, Andy Scisco, Ina Stølen, Tom-Asle Flatholm og Camilla Løken (ikke i bildet). (Foto: Dråpe Media)